הכתבות

קחו שטחי משרדים ומסחר בחינם – רק שלמו עבור ארנונה והוצאות

"העבודה מהבית", היא התסמונת הבולטת ביותר של הירידה בביקוש לשטחי משרדים בתקופת הקורונה. המשבר רק החל, אבל הרשויות המקומיות עשויות להציל את המצב, כאשר יאפשרו הסבת שטחים לדירות מגורים, מה שיכפיל את שווי המבנים

מאת אבי שמול | 03.09.2020
שיתוף כתבה:

"עבודה מהבית", נחשבה עד לראשית משבר הקורונה, לצמד מלים נרדף לעולם שלם של עסקים קטנים ובינוניים, שלא לדבר על עבודה הכרוכה בשיעור רווח נמוך. מגיפת הקורונה פרצה לקראת סוף דצמבר בעיר ווהאן שבסין ולקראת סוף חודש פברואר 2020, החלה המחלה להתפשט בישראל. ב-22 למרץ, פורסמו התקנות לצמצום מספר העובדים במקומות העבודה. החשש מפני הידבקות היה מוחשי ופעילות המסחר בארץ ובעולם חטפה זעזוע.

קניונים נסגרו, מקומות עבודה הוציאו עובדים לחופשה ללא תשלום, נקבעו "קפסולות" לצמצום מספר העובדים יחדיו באותה העת, משרדי האוצר וההסתדרות הגיעו להבנה בדבר מספר העובדים שיעבדו מהבית. הנהלת חברת החשמל למשל, קבעה כי 3,000 עובדים, כ-%30 מכוח האדם בחברה, יעברו לעבוד מהבית. כך נקבע גם באין-ספור חברות פרטיות. המשרדים התרוקנו מעובדים. מחירי השכירות החלו לצנוח בשיעור של כ-%20 ויותר. ענף השכרת המשרדים ושטחי המסחר הגיע לנקודת אל-חזור. עבור מי יש לבנות עוד שטחי משרדים? מה ייעשה בהם? האם יש טעם לבנות בניין משרדים מבלי לדעת מראש למי הוא יושכר ובאיזה מחיר? מי שקנה בבעלותו שטחי מסחר או משרדים, החל לחפש שוכרים בנסיון להכניס חיים והכנסה כספית לתוך המתחם.

חברות כדוגמת לייבפרסון המחזיקה ברחבי העולם 6,300 מ"ר ו-1,300 עובדים, מהם 350 בפארק ההייטק רעננה, הבינו כי מודל העבודה מהבית, הוא כבר לא אופציה. זו הדרך היחידה לשרוד. יתרה מכך, העבודה מהבית מניבה חסכון מיידי שנתי של כ-15 מיליון דולר בקירוב. חלק מחברות ההייטק, עזבו שטחים של – 2,000 – 1,500 מ"ר. רבים מבעלי השטחים הבינו שעליהם להתחשב בשוכרים, העוברים תקופה קשה של מיעוט הכנסות. ההתחשבות נועדה גם בכדי שניתן יהיה להמשיך ולחלוב את מה שניתן בהמשך, אחרת העסקים יקרסו.

התרבות משתנה לנגד עינינו. עד למשבר הקורונה, כרטיס הביקור של כל עסק, היה משרד ענק, צי של כלי רכב ומשרד לכל עובד. קיונים היו באחוזי תפוסה גבוהים. כיום, עובדים חדשים מתקבלים לחברות, כאשר העבודה שלהם מהרגע הראשון היא בבית. המעסיק דואג להם לכיסא, מחשב איכותי, צג מחשב וחבילת הוצאות כספיות על מנת לשדרג את המשרד בבית.

בקניונים הצטמצם מספר הקונים. רובם כלל אינו מגיע בשעות הערב. בעבר, כל בעל חנות היה מחוייב לפתוח אותה מהשעה 10:00בבוקר ולפעול ברציפות עד 22:00 .רבים מהקניונים כבר הבינו שעדיף לסיים את יום העבודה בשעה 18:00. כולם יהנו מהחסכון בשעות המיזוג, בהוצאות כספיות עבור מערכת התאורה, בהפעלת מוכרים בשעות בהן בקושי קיימת תנועה, ביעילות בכל המדדים. במסגרת צעדי ההתייעלות, ההסתדרות כבר מוכנה לקיצור שבוע העבודה לארבעה ימים.


הבעלים של חלק מהמבנים עדיין מנסים לשדר "עסקים כרגיל". בחלק מהמקומות, האמת מתפרסמת ברבים: קחו שטח ושלמו רק עבור מסי הארנונה וההוצאות. הנכס על חשבוננו. ויש גם הצעות מעניינות של הפיכת שטחי משרדים לשטחי מגורים. דירות של 80 מ"ר. הסבה לשטחים לטובת הפעלת גן ילדים. לא כולם נהנים לעבוד מהבית, כאשר הם גם צריכים לשעשע ילד בגילאי טרום ביה"ס. מי שעדיין נמצא בשלב התכנון, או בתחילת הבנייה, צפוי לקבל התחשבות מהרשות המקומיות שתאפשר הסבה של שטחי משרדים או מסחר לטובת מגורים. לפחות מבחינת הערך, שטחים ששוויים כ-15 אלף שקל למ"ר משרדים יכפילו את ערכם לשווי כדוגמת 50 אלף שקל למ"ר ויותר, דירות מגורים עדיין חסרות באופן ניכר במדינה שלנו וזו תהיה גם ההזדמנות לכניסתם של משקיעים.

שינוי ייעוד של בניינים הינו הליך שיש לבצע בתבונה. יש בו מרכיבי רישוי, תכנון מחדש, משפטי, מימוני וביצועי. קבוצת אוקטגון מכילה מומחים בעלי ניסיון עצום בתחום.

שיתוף כתבה:

מאמרים נוספים שעושיים לעניין אותך

High End Organic Architecture

הכתבות High End Organic Architecture איך יוצרים תחושה של בית מלון בבית פרטי, למה אריחים מגרניט פורצלן מחברים אותנו לטבע וכיצד מצליח שינוי בתקרה להרגיע

Live, work, shop – vacation

הכתבות Live, work, shop – vacation העולם ובכלל זה ישראל, הקטין את היקף נסיעותיו עקב מגיפת הקורונה. עו"ד יגאל אורנשטיין, מומחה לדיני חברות ולמשפט עסקי,

גלילה למעלה דילוג לתוכן